Le Pain Quotidien + Brago

Jag älskar Le Pain Quotidien. Hela grejen; maten, enkelheten, eko-touchen, ingrediens-valen, Bevvan-salladen. Köpte deras kokbok sist jag var i London och i kväll testade jag en försvenskad variant av the Red Berry Crumble som görs med köpekex. De använder de franska kexen Petit Beurre till pajen vilka jag ej sett i svensk shop så jag använde Brago. Blev ur-bra. Det här receptet är snabbt, hur enkelt som helst och går inte att misslyckas med. Och de är gulliga i små formar.

Ingredienser:

24 stycken naturella Bragokex
1 paket frysta blandade bär, tex vinbär, hallon, blåbär, jordgubbar..
100 gram druvsocker
1/2 tesked kanel
100 gram smält smör
Miniugnsformar eller små pappersformar

Sätt ugnen på 225 grader. Krossa 12 stycken bragokex grovt med en gaffel eller i matberedare (som jag gör med allt). Bred ut kakkrosset i botten av formarna och täck med bären över. Blanda de 12 resterande kexen, druvsocker, kanel och smält smör till en smulig smet som du täcker över bären. Baka i ugnen i 15 minuter. Ät varma med glass.

One thought on “Le Pain Quotidien + Brago

Leave a Reply

