Middag, Fredsgatan 12

I går åt jag vegetarisk avsmakningsmeny på Fredsgatan 12. Min kärlek till den här restaurangen är som ett långt och lyckligt förhållanden. Minns när jag var 22 år och blev nykär då Melker Andersson serverade mig yoghurtbägare med musli under en pressträff. Sen har restaurangen aldrig gjort mig besviken, under allt från födelsedagar till gästspelande kockar. Och ingen annan restaurang serverade eller bemötte mig till exempel bättre när jag var vegan.
På Fredsgatan har de en otroligt välgjord vegetarisk avsmakningmeny (vegansk finns också om man säger till när man bokar). Igår åt jag bland annat Vit sparris med ankägg, saltkrokant och mandel, Sotad cepa med stjälkbroccoli, gömfrön och ängsyra, Bräserad purjolök med vårens grönsaker och peppar från Tasmanien, Karamelliserad getost med torkade äpplen, honung och tistel och Victoriarabarber med lakrits och isgrädde. Jag var också tvungen att äta lite kolhydrater, i form av brunt ölbröd.
En bonus var också att hovmästaren lånade mig en nästan antik tennsticksask, från Roskildefestivalen 1983 (mitt födelseår!)

2 thoughts on “Middag, Fredsgatan 12

Leave a Reply

